Deze blogpost in een handige overzicht?
Nadelen van een lege doosconcept
Meteen ziet de wakkere lezer het eerste nadeel: tijd. En voor wie nog minder prut in zijn ogen heeft: budget. Want wie voor een lege doos kiest, moet deze ‘aankleden’, in eender welke zin van het woord.
Tijd
Een lege doos vergt een stevige planning. En wie stevige planning zegt, zegt tijd.
Je begint daarom best niet last minute aan het plannen van een lege doosconcept. Het concept mag dan relatief eenvoudig zijn op zich, de invulling van de details is dat niét!
Omdat tijd niet de insteek is van dit artikel, want hebben P. en haar toekomstige wél, laat ik het voor wat het is nu. Maar reken er op dat ik er op terug kom.
Budget
Bruidsparen denken vaak een koopje te doen door voor een locatie te kiezen waar weinig of geen materiaal voor handen is. Inderdaad kan je zo’n plek meestal huren voor weinig geld.
Nét omdat er niets mee in de verhuurprijs hoeft te worden verrekend door de eigenaar.
Ik copy paste heel even de mail van P.
Uitleg zaal:
-Huur 420 euro
-60 klapstoelen, 18 cocktailtafels en 12 schragen voor rechte tafel (2,2x60cm). Geen linnen hiervoor
-Een Cd speler waar een ipod kan op worden aangesloten.
-Frisdrank en bieren verplicht af te nemen en glazen gewassen terugzetten hiervoor. Geen bediening aanwezig.
-Geen keuken enkel spoelbak. Geen schaar, tape, keukenhanddoeken, kurkentrekker,…aanwezig.
Je merkt dat P. het geheel helder heeft. Er ontbreekt best wel wat aan de inventaris, in die zin dat je meer nodig hebt dan wat klapstoelen en cocktailtafels om van een feest een succes te maken.
Dat er géén keuken is, mag dan al een issue zijn, maar wat te denken van het feit dat er geen bediening is? Er is niemand om te tappen, de dranken te verdelen of aan te vullen.
Ook bij Tracy en Kevin was dat zo: Mint & Memories hielp bijvoorbeeld bij het afwassen. En bij het indekken van de tafels.

Wat moet je dan huren?
Op basis van P.’s mail ga ik even het rijtje af:
- Linnen
- Bladen voor een rechte tafel (?)
- DJ en DJ-installatie
- Keuken en keukenmateriaal
- Eetservies
- Bestek
- Wijnen en sterke drank
- Koeltoog (?) of koelwagen
- Klein keukenmateriaal
- Zaaldecoratie
- WC-papier (?) en handdoekjes voor op het toilet (?)
- Catering
Andere vragen die meteen rijzen:
- Is er elektriciteit (genoeg?)
- Zo niet, moeten we dan een generator huren?
- Is de zaal donker genoeg om een gezellige sfeer te scheppen?
- Waar gaan we de keuken plaatsen, mochten we die (moeten) huren?
- …
Kevin en Tracy hadden niet de beschikking over een zaal. Zij huurden het volgende nog:
- Grote tent
- Planken vloer (is steeds apart te huren van de tent!)
- DJ booth (die overigens slecht verzekerd bleek, met alle gevolgen vandien)
- Tafels en stoelen
- Linnen
- Servies (in dit geval vintage) en bestek
- Materiaal voor het dessertenbuffet (taartstandaards, schepjes, koffie- en theekopjes, ….)
- Mobiel afwasstation (omdat de keuken in de chalet honderden meters van de tent stond)
- Catering (een Oklahoma Joe met bediening)
- Foodtruck met bediening (voor de receptiehapjes)
- Coordinatie en personeel om het één en ander in goede banen te leiden
- Aparte foodtruck om de drankjes te bedienen (self-service)
- Koelwagen (die het ineens begaf)
- En dan vergeet ik vast nog dingen
Een koopje?
Nou nee. Wie denkt te besparen door een lege doos te huren, komt vaak bedrogen uit. Alles bij elkaar opgeteld, kom je niet persé goedkoper uit dan dat je een feestlocatie zou gaan afhuren. En niet onbelangrijk! Je dient nog op te bouwen, af te wassen en af te breken ook (in tegenstelling tot feestzalen, waar die strontvervelende taken mee in de huurprijs zitten begrepen).
Is er dan géén enkele lege doosmogelijkheid voor low-budgetbruiden?
Jawel.
Je kan kiezen waar je prioriteiten liggen en daarop besparen.
Een tent of toch maar in open lucht?
Weinig of overdadige decoratie?
Papieren handdoekjes op het toilet of van die katoenen? Ja, katoenen, maar kopen we ze in de Action of laten we er met de hand maken met onze initialen op in gouddraad?
Snap je?
Etc etc…
Advies nodig?
Bel ons of mail ons.
Wij hebben tonnen ervaring met low-budgetbruiloften en kunnen je zeker helpen. Bijvoorbeeld met het opstellen van een haalbaar budgetplan of met het oplijsten van je prioriteiten.
Wist je dat De Online Wedding Academie een prima online training heeft voor bruidsparen, die trouwen met een beperkt budget? Slechts €47,00, maar je bespaart er honderden euro’s mee en je krijgt begeleiding van onze weddingplanner er GRATIS boven op.
Hierin leer je hoe je een correct budgetplan op poten zet, hoe je het in evenwicht houdt en wat als je het budget overschrijdt? Plus heel veel tips en tricks van de weddingplanner om het maximale te halen uit een small budget.
Klik hier