Mint&Memories coördineert jouw trouwdag. Wat kunnen we dan voor jou betekenen?

Het plannen van bruiloften = het mooiste beroep ter wereld

Gisteren was er de aftrap van het nieuwe seizoen voor Mint&Memories. Twee jonge mensen gaven elkaar het ja-woord in het Kasteel van Hoen (Geetbets).

Mint & Memories verzorgde de volledige coördinatie van de droomdag van E & W. Wat zo veel wil zeggen dat ik van begin tot einde aanwezig was om de boel op rolletjes te laten lopen. 

In de voormiddag ben ik ceremoniemeester voor het officiële gedeelte van de dag, in de namiddag begeleid ik het stel in de feestlocatie.

Omdat dit de meest complete service is wat Mint biedt, lijkt het me een goed idee om hier te delen wat ik als begeleider-coördinator/weddingplanner zoal kan betekenen voor jou en je partner tijdens jullie grote dag.

Draaiboek in de gaten houden

Het draaiboek is het hart van elk evenement, zoals een huwelijk dat ook is. In de aanloop naar jouw grote dag, heb ik verschillende afspraken met jullie om zulk een draaiboek op te stellen. 

Een draaiboek is een leaflet waarin alle belangrijke informatie vermeld staat. Het overzicht van de dag en de adresgegevens van de diverse leveranciers zijn vaste onderdelen van mijn draaiboek. 

Ik maak ook een checklist van de taken van het organisatieteam en de benodigdheden voor alle officiële en minder officiële onderdelen van een trouwdag. 

(Je kan bijvoorbeeld niet huwen in de kerk als je geen trouwboekje bij je hebt en sommige bruidsparen slepen nog een bruidskaars en muziek op CD mee. En de kerkboekjes.  En de tissues voor de gelukstranen. En en en. Ik neem alles tijdig mee naar de kerk en zorg dat alles terug thuis geraakt.)

Als coördinator ben je een gehele dag het aanspreekpunt voor het bruidspaar en hun familie en dan is zo’n draaiboek een handige tool om bij je te hebben.

Suite opstellen

De suite is het ‘gevolg’ van een bruidspaar. Vaak is dit de naaste familie of de heel goede vrienden. Normaliter behoren ouders en de getuigen tot de suite. De suite is herkenbaar – soms dragen de mannen dezelfde maatpakken als de bruidegom. De dames dragen lange jurken of een coctaildress.

Niet voor niets wordt een suite ook de trouwstoet wordt genoemd. Een suite ‘volgt’ het bruidspaar en dit volgen gebeurt in principe volgens een bepaalde huwelijksetiquette of een bepaalde volgorde. De traditie van het volgen van een bruidspaar dateert al van in de middeleeuwen en verdient het om in stand te worden gehouden. Overigens is de volgorde om een gemeentehuis binnen te wandelen helemaal anders dan de kerk.

Tegenwoordig huwen stellen niet meer zo formeel als weleer. Toch merk ik dat zelfs jonge paren het prettig vinden om de huwelijksetiquette te volgen tijdens het burgelijke en het kerkelijke huwelijk.  Als ceremoniemeester zorg ik ervoor dat de suite op de correcte manier het gemeentehuis en de kerk betreedt en ook weer verlaat. 

Een bruid wil wel eens weg gegeven worden door haar vader. Ik noem dat de Amerikaanse manier van huwen, al is het niet zeker dat het werkelijk zo heet. Ook voor de Amerikaanse way of life ken ik een aantal mooie truukjes, waar de fotograaf helemaal lyrisch van wordt.

Het ‘opstellen van de suite’ beperkt zich niet alleen tot de trouwstoet, maar kan ook worden doorgetrokken in de volgauto’s en het ontvangen van de mensen op de receptie of het aperomoment.

Assisteren van de fotograaf

Meestal is de bruidsfotograaf alleen. Dan kan hij of zij de hulp van een weddingplanner best gebruiken. Want er worden natuurlijk heel wat foto’s gemaakt die dag. 

Er zijn de gemeenschappelijke foto’s met familie en suite, maar ook de zogenaamde statiefoto’s alwaar het bruidspaar elkaar honderden keer verliefd in de ogen moet kijken. Afgelopen zaterdag had mijn bruidje een sluier aan van maar liefst twee meter en er stond een gigantische wind. Van eigens dat de weddingplanner dan kan helpen. Niet alleen om te voorkomen dat de sluie  zou ontsnappen (wat trouwens een paar keer gebeurde), ook omdat de mooiste foto’s mét sluier die zijn waar van het ding uitwaaiert. En daar kan je weddingplanner je bij helpen. Begrijp je?

Wij assisteren de fotograaf ook bijvoorbeeld door het bijeenroepen van de familie. Of we nemen baby’s aan, handtassen of kleine huisdieren. Jep, een weddingplanner is soms de babysit van dienst.

En wat doen we nog?

  • De mensen van de trouwstoet helpen uitstappen aan de kerk
  • Schoenen van het bruidje helpen wisselen tijdens de fotoshoot
  • Kamer proberen te regelen voor de bruid, zodat ze zich ongestoord kan opfrissen
  • Truien en stola’s van de suite veilig opbergen
  • Met de collecteschaal rondgaan in de kerk
  • Tijdig de ringen aanbrengen tijdens de ceremonie
  • De gelofteboekjes overhandigen wanneer nodig
  • Zorgen dat de bruid zich beschermt tegen wind, zon en regen
  • Zorgen dat de diverse leveranciers spullen uit de kerk meenemen die het bruidpaar later nog nodig heeft op de feestlocatie
  • Ontmoeting tussen bruid en bruidegom dirigeren (kan op verschillende manieren)
  • Zorgen dat het lifebandje in de kerk weet wanneer er moet worden gespeeld
  • De geplogendheden van het gemeentehuis afchecken met de schepen van burgerlijke stand/burgemeester
  • Idem voor de kerk – de ene pastoor is de andere niet
  • Tafelschikking nakijken
  • Leveranciers opbellen omdat ze te laat zijn of hun afspraken niet (helemaal) zijn nagekomen
  • Ontvangen en het doorverwijzen van de gasten
  • Opbouw en afbraak van de ceremonie, de receptie, het feest
  • Rondgaan met de koffiekoeken ’s morgens
  • Boodschappen doen (bijvoorbeeld geld uit de muur halen, want het bruidspaar moet de limo nog betalen)
  • Cadeautjes en bloemen aannemen voor het bruidspaar, als die buitenkomen van de kerk
  • Zorgen dat deze cadeautjes en bloemen op het thuisadres geraken
  • ….

Ik realiseer me dat het bovenstaande heel veel lijkt, maar er is niets leuker dan weddingplanner/ceremoniemeester/coördinator zijn van huwelijken. 

Een weddingplanner/-coördinator of een ceremoniemeester is daarom echt geen gekke kost. 

Vraag gauw een offerte aan via ons contactformulier.

Help, 'onze fotograaf is dood!' en andere brandjes die onze ceremoniemeester voor jou oplost
Real Wedding | Kevin & Tracy's vintage buitenfeest met een touch of wijnrood en goud (Coördinatie volle dag)