Tips voor een soepele overgang tussen trouwceremonie en trouwreceptie

Wat is een trouwreceptie?

Een trouwreceptie is een gelegenheid om mensen die niet de hele dag als gast op je huwelijk aanwezig zijn de gelegenheid te geven om je te komen feliciteren met je huwelijk. In veel gevallen zijn dit dus de mensen die jullie een warm hart toedragen maar wel meer op afstand van jullie staan. Collega’s, mensen van de sportschool, vrienden van je ouders, … De meeste van mijn klanten kiezen voor een receptie vlak nà de trouwceremonie en vóór het diner of avondfeest, bij wijze van aperitief. Tijdens zulk een trouwreceptie worden hapjes geserveerd en allerlei alcoholische en non-alcoholische dranken.

De gasten die de trouwceremonie bijwoonden, schuiven door naar de receptie, maar natuurlijk kunnen er nog anderen arriveren – zij die niet bij de viering aanwezig waren. (Al is dit geen algemene regel, hoor. Elk bruidspaar vult zijn trouwprogramma en dus ook de gastenlijst in, naar wens). Een soepele overgang van trouwceremonie naar de receptie is waar dit artikel overgaat, want belangrijk is deze wél.

Waarom is een vlotte overgang nodig naar de trouwreceptie?

Net zoals bij de rest van de trouwdag is een vlot verloop van belang voor de sfeer ervan. Een perfecte timing, een goed afgelijnd programma – alles draagt bij aan de mooie herinneringen die je wil creëren voor je zelf en je gasten. Een bruiloft kan je helaas niet overdoen, dus alles moet goed in één keer, dus ook de overgang tussen de verschillende onderdelen van je trouwprogramma.

Locatie

Bijna alle bruidsparen kiezen om de trouwreceptie te laten doorgaan op dezelfde locatie als de viering. Is er toch een reden om dit niet te doen, kies dan zeker voor twee locaties die dicht bij elkaar in de buurt liggen, om niet té veel tijd te verliezen tussen in. Bovendien plan je het beste voldoende tijd in na de viering om iedereen de gelegenheid te geven tijdig op de receptie te arriveren.

Timing

Schuiven alle gasten door – en komen er dus geen bij, kan je de receptie meteen na de trouwceremonie laten starten. Je gasten verlaten de tent bijvoorbeeld en krijgen meteen een drankje overhandigd of laten zich bedienen aan de drankstand. Het is erg belangrijk ook om er voor te zorgen dat de gasten weten waar ze naar toe moeten, indien jullie receptie niet aan de trouwceremonieplek is gelegen. Maak gebruik van wegwijzers of borden om het één en ander duidelijk te maken!

trouwreceptie

Je kan je gasten, meteen na de trouwplechtigheid, drankjes serveren door een drankstandje. Limonade, verschillende soorten water(s),… Ideaal op warme dagen!

Je gasten vermaken tijdens de trouwreceptie

Gewoonlijk duurt een receptie een uurtje of twee. Muziek verzacht de zeden, zeg ik altijd. Ook een receptie luister je op met muziek. Als achtergrond in de vorm van een Spotify afspeellijst of een heuse live band – voor elk budget wat wils. Een lekker hapje en drankje mag niet ontbreken. Hou hierbij rekening met speciale dieetwensen, vegetariers en kinderen. Behoeft een receptie altijd de meeste exquise foods and drinks? Het antwoord is volmondig néé. Niet iedereen vindt kaviaar en champagne de max; klanten van me serveerder bitterballen en mini-porties friet uit een puntzakje. Last but not least raad ik je ook aan om een goede fotograaf (en videograaf) in te huren. Zo kan je achteraf nog mooi na genieten van de mooie momenten die je deelde met je bruiloftsgasten.

Lees meer: “Dan is het net een begrafenis”: 100 x muziek die je zeker wil gebruiken tijdens je trouwceremonie

Een persoonlijke touch

Een receptie hoort tot het trouwprogramma. Heb je een bepaald thema of rode draad doorheen je bruiloft, trek deze dan door in de receptie locatie. Decoratie of bloemwerk, een kleurenpallet of waarom niet een tof handgemaakt welkomstbord – ook een trouwreceptie verdient een persoonlijke touch. Het zorgt ervoor dat jouw bruiloft helemaal jou is; maakt het herkenbaar voor de gasten. Bovendien ook hier weer: prima inspiratie voor jullie fotograaf en videograaf.

Samenvatting

Een trouwreceptie vindt meestal plaats (meteen) na de ceremonie. Indien je je ceremonie en receptie op twee verschillende plaatsen houdt, voorzie dan voldoende (reis)tijd. Bij het bepalen van het menu, denk aan alle soorten gasten, ook de mensen met speciale dieetwensen. Voorzie muziek en trek een eventueel thema of kleurenpallet door in de receptie locatie.

Hoe gebruik je Trello als een wedding planner?
Uitnodiging voor je huwelijk: dit moet je weten als je je gasten uitnodigt