Trouwen is een familieaangelegenheid. Grote kans dat er naast schoonmoeders, ook kinderen op je trouwdag en je trouwceremonie aanwezig zijn.
Of je nou mama bent, plus-mama of gewoon een grote familie hebt, lees ook het volgende artikel, waarin ik je uitleg hoe je (je) kinderen betrekt bij wat vast het belangrijkste is van je trouwdag – de ceremonie.
Welke andere tips heb ik voor je, als het geen Adults Only-trouwdag is?
Reserveer een aparte ruimte voor de kinderen. Versier die kamer met allerlei decoratie op kindermaat: ballonnen, slingers, posters. Ga op zoek naar tekenspullen, speelauto’s, puzzels, bellenblaas, gezelschapsspelen, stripboeken en knutselmateriaal, om de kinderen bezig te houden. Trouw je buiten? Kies dan voor buitenspeelgoed: stoepkrijt, springtouwen, steps en fietsjes doen het altijd goed.
Geen idee wat je achteraf met al die knutselspullen en die potloden aan moet? Geef de kinderen bij vertrek een goodiebag met hun kleurpotloden, de kleurplaten uit de aparte ruimte en wat snoepjes.
Ook tof: de gepersonaliseerde goodiebag voor kinderen, als ze op het feest arriveren. Steek er dan ook een wegwerpcamera bij; kunnen ze de professionele fotograaf gaan assisteren.
Vergeet de oesters en de kreeft! Een aangepast menu is aangewezen, als je kinderen te gast hebt. Frietjes, curryworsten, hamburgers, … Het vult de kleine magen snel en (hopelijk) zonder al te veel kliederen. Persoonlijk zou ik overigens niet voor spaghetti gaan; te veel gemors. Hebben jullie voor een buffet gekozen? Zet dan het kindermenu op lage tafels, zodat hongerige handjes er gemakkelijk bij kunnen.
Overgewaaid uit Nederland, is het ook bij ons een grote hit. De wedding nanny houdt tijdens je trouwdag de kleintjes in de gaten. Ze doen allerlei activiteiten met hen, aangepast aan de leeftijd van de kinderen. Op momenten dat je het echt rustiger wil (bijvoorbeeld tijdens de trouwceremonie), neemt ze hen mee naar een naburig gelegen speelpleintje of een voetbalveldje, waar ze dan kunnen spelen. Een wedding nanny is niét goedkoop, maar ze is altijd in het bezit van een hoger pedagogisch diploma en ze is verzekerd tegen gebeurlijke ongevallen.
Kijk of er op jullie feestlocatie een aparte ruimte is, waar hele kleine kindjes kunnen middagdutten. Bij voorkeur is deze kamer binnen het bereik van een babyfoon. Vraag ouders om een campingbedje mee te nemen. Heb je vriendinnen die (nog) borstvoeding geven? Ook voor hen is een plaats, waar ze zich even kunnen afzonderen, wellicht een must.
Hoe ziet jullie dagplanning er uit? Zijn er momenten waar kinderen zich zouden vervelen? Plan op dat moment een act in. Een goochelaar, een poppenkast, een clown. Hou uiteraard rekening met de leeftijd van je jonge gasten; tieners hou je niet gelukkig met Jan Klaassen en Katrijn.
Kinderen kunnen inderdaad onvoorspelbaar zijn en de boel op stelten zetten. Anderzijds zorgen kinderen voor veel vrolijkheid en een flinke dosis schattigheid. Supertof voor de fotograaf en de trouwfilm. (Of later voor op Facebook). Maak je dus niet druk en ga lekker mee met de flow!
Wellicht voor oudere kinderen, maar richt op jullie trouwlocatie een apart zaaltje in als bruiloftsbioscoop. Vergeet de popcornmachine niet voor de ultieme theaterervaring!
Vraag aan de DJ of de band om voor dat de volwassenen op de dansvloer komen, speciaal voor de kinderen een half uurtje een echte kinderdisco in te plannen. K3, Samsom, Het Kind van De Duivel, … Hilariteit verzekerd!
2016 Copyright Mint&Memories Hooiweg 4A 2222 Itegem TEL 0496120748 mintandmemories@gmail.com
All pictures by Els Peeters, Patrick Ivens, Johan Van Cauwenberghe, tenzij anders aangegeven. All rights reserved.