Sixtine, student van De Online Wedding Academie 2017-2018 nam in april 2018 het voortouw om het één en ander te organiseren. Voor elke student deze ultieme gids om een styled shoot op poten te zetten.
Styled shoots worden door weddingplanners georganiseerd met twee grote doelstellingen:
Kortom, zulk een styled shoot is een showcase van een weddingplanner’s visie, vaardigheden en service naar klanten toe. Het is bovendien een uitstekende manier om een portfolio op te bouwen, als je die nog niet hebt. Een styled is a huge part of running a wedding business!
Voor wie het zou denken: een styled shoot is niet het zo maar bij elkaar fotograferen van een paar plaatjes in een mooie setting.
Nee, er komt heel wat meer bij kijken.
In deze blogpost vertel ik stap voor stap hoe je ook een styled shoot doet, net als hoe je het resultaat in bruidsmagazines gepubliceerd krijgt- de ultieme bevestiging voor een weddingplanner.
De eerste stap is het kiezen van een cconcept of een thema. Welke rode draad krijgt je fotosessie? Rustic, modern, bohemian, of klassiek?
Denk na welke bruidsparen je ideale klant zijn. Fotografeer voor hen en enkel voor hen.
In de cursus ‘Hoe succesvol een zaal opstarten als weddingplanner’ leer ik je hoe je die ideale klant kan bepalen.
De meest voor de hand liggende stap, maar ook de moeilijkste. Met een behoorlijke voorbereidingstijd: je moet door de websites en de portfolio’s van leveranciers struinen voor je vraagt deel te nemen.
Hebben ze de zelfde bedrijfsvisie?
Delen ze een identieke esthetiek in hun beelden?
Denk je dat ze de zelfde ideale klant als jij nastreven?
Overigens zijn niet alleen websites maar ook Instagram een uitstekende manier om hier achter te komen. Een feed die bij jouw ideeën past, zegt vaak meer dan duizend woorden.
Maak een lijst op. Want je hoeft niet al je eieren in één mandje te leggen. Als een leverancier niet kan bijvoorbeeld of eisen stelt waaraan je niet kan voldoen, ben je voorbereid en heb je alternatieven.
Toch zal je ondervinden dat de meesten erg enthousiast zijn – want een styled shoot is voor iedereen een uitgelezen kans om hun kunnen/producten/services te showcasen.
Organisatie/weddingplanner: Me & You – Weddings with Sixtine
Instagram: https://www.instagram.com/me.and.you.weddingplanner/
Facebook: https://www.facebook.com/Me-You-Weddings-with-Sixtine-1668943039863110/
Styling & decoratie: Maison Papillon
facebook: www.facebook.com/maisonpapillonvintage
instagram: www.instagram.com/maisonpapillonvintage
Fotograaf: Tamy Pimentel
Facebook: https://www.facebook.com/tamypimentelphoto/
Instagram: https:/www.instagram.com/tamypimentelphoto/
Videograaf: Mint & Memories/De Online Wedding Academie
https://www.instagram.com/deonlineweddingacademie
Locatie: De Serre
Floriste: Hello Honey
Grafisch ontwerpster: Beau Jour
Facebook: https://www.facebook.com/Beau-Jour
Instagram: @beaujourevents
Catering: Taloor
Geluid & Licht: CH Sound & Light
Facebook: https://www.facebook.com/CH.Sound.Light/
MUA & Hair: Steven Versées
Bruidskledij: The Dress
Instagram: thedress_bridalfashion
Facebook: www.facebook.com/www.thedress.be
Mannelijk model: Charles De Meester
Vrouwelijk model: Sam Coupillie
Ik kan me voorstellen dat het een grote uitdaging is. Om leveranciers te vragen of ze willen deelnemen. Per slot van rekening kost het hen tijd in een al drukke agenda en sommigen moeten misschien ook kosten maken.
Maak een plan op voor hen waarin je alle details zet en voeg er een moodboard aan toe. Zo krijgen mogelijke kandidaten een goed idee van wat je precies wil doen in de styled shoot.
Wijzen ze je voorstel af, maak er geen punt van. Misschien hebben ze geen tijd (een wedding professional heeft het altijd druk) of zien ze geen perfecte match in je. Don’t take it personal, als weddingplanner moet je met zulke teleurstellingen om kunnen.
Ga aan de slag met Pinterest! Open een bestand in Word of Photoshop en sleep 15 tot 20 afbeeldingen (of meer) naar dit document.
Wat moet er zeker in staan?
De locatie kan je mee beschouwen als een teammember. Dus ook hier is overweging troef.
Kijk op je lijst van mogelijke plaatsen om te shooten en ga ze dan bezoeken.
Past de locatie bij je thema en je merk?
Spreek dan de manager.
Indien je opteert voor een buitenshoot, bijvoorbeeld in een wei vol prachtige bloemen, probeer er dan achter te komen of het geen privé-terrein is. Misschien zijn er zelfs vergunningen nodig van de gemeente.
O ja –
In ons Belgenlandje is de zon net iets té weinig van de partij om te rekenen op fantastisch weer. Kies daarom ook altijd voor een plan B (een binnenlocatie dus).
2016 Copyright Mint&Memories Hooiweg 4A 2222 Itegem TEL 0496120748 mintandmemories@gmail.com
All pictures by Els Peeters, Patrick Ivens, Johan Van Cauwenberghe, tenzij anders aangegeven. All rights reserved.