[De Online Wedding Academie] Hoe een styled shoot organiseren – De complete gids!

Sixtine, student van De Online Wedding Academie 2017-2018 nam in april 2018 het voortouw om het één en ander te organiseren. Voor elke student deze ultieme gids om een styled shoot op poten te zetten.

Wat is een styled shoot?

Styled shoots worden door weddingplanners georganiseerd met twee grote doelstellingen:

  1. Ze willen een verhaal vertellen (= de zogenaamde storytelling)
  2. Met de styled shoot willen ze laten zien wat ze kunnen en wat ze bruidsparen aanbieden

Kortom, zulk een styled shoot is een showcase van een weddingplanner’s visie, vaardigheden en service naar klanten toe. Het is bovendien een uitstekende manier om een portfolio op te bouwen, als je die nog niet hebt. Een styled is a huge part of running a wedding business!

Voor wie het zou denken: een styled shoot is niet het zo maar bij elkaar fotograferen van een paar plaatjes in een mooie setting.

Nee, er komt heel wat meer bij kijken.

In deze blogpost vertel ik stap voor stap hoe je ook een styled shoot doet, net als hoe je het resultaat in bruidsmagazines gepubliceerd krijgt- de ultieme bevestiging voor een weddingplanner.

1. COME UP WITH YOUR CONCEPT

De eerste stap is het kiezen van een cconcept of een thema. Welke rode draad krijgt je fotosessie? Rustic, modern, bohemian, of klassiek?

Denk na welke bruidsparen je ideale klant zijn. Fotografeer voor hen en enkel voor hen.

In de cursus ‘Hoe succesvol een zaal opstarten als weddingplanner’ leer ik je hoe je die ideale klant kan bepalen.

3. FIND YOUR TEAM

De meest voor de hand liggende stap, maar ook de moeilijkste. Met een behoorlijke voorbereidingstijd: je moet door de websites en de portfolio’s van leveranciers struinen voor je vraagt deel te nemen.

Hebben ze de zelfde bedrijfsvisie?

Delen ze een identieke esthetiek in hun beelden?

Denk je dat ze de zelfde ideale klant als jij nastreven?

Overigens zijn niet alleen websites maar ook Instagram een uitstekende manier om hier achter te komen. Een feed die bij jouw ideeën past, zegt vaak meer dan duizend woorden.

Maak een lijst op. Want je hoeft niet al je eieren in één mandje te leggen. Als een leverancier niet kan bijvoorbeeld of eisen stelt waaraan je niet kan voldoen, ben je voorbereid en heb je alternatieven.

Toch zal je ondervinden dat de meesten erg enthousiast zijn – want een styled shoot is voor iedereen een uitgelezen kans om hun kunnen/producten/services te showcasen.

Deze professionals uit de wedding industry vond Sixtine bereid om mee te werken.

Organisatie/weddingplanner: Me & You – Weddings with Sixtine

Instagram: https://www.instagram.com/me.and.you.weddingplanner/
Facebook: https://www.facebook.com/Me-You-Weddings-with-Sixtine-1668943039863110/
Styling & decoratie: Maison Papillon
facebook: www.facebook.com/maisonpapillonvintage
instagram: www.instagram.com/maisonpapillonvintage
Fotograaf: Tamy Pimentel
Facebook: https://www.facebook.com/tamypimentelphoto/

Instagram: https:/www.instagram.com/tamypimentelphoto/

Videograaf: Mint & Memories/De Online Wedding Academie

https://www.instagram.com/deonlineweddingacademie

Locatie: De Serre

Floriste: Hello Honey

Grafisch ontwerpster: Beau Jour

Facebook: https://www.facebook.com/Beau-Jour

Instagram: @beaujourevents

Catering: Taloor

Geluid & Licht: CH Sound & Light
Facebook: https://www.facebook.com/CH.Sound.Light/
MUA & Hair: Steven Versées
Bruidskledij: The Dress
Instagram: thedress_bridalfashion
Facebook: www.facebook.com/www.thedress.be

Mannelijk model: Charles De Meester

Vrouwelijk model: Sam Coupillie

4. HOW TO ASK PEOPLE TO GET INVOLVED

Ik kan me voorstellen dat het een grote uitdaging is. Om leveranciers te vragen of ze willen deelnemen. Per slot van rekening kost het hen tijd in een al drukke agenda en sommigen moeten misschien ook kosten maken.

Maak een plan op voor hen waarin je alle details zet en voeg er een moodboard aan toe. Zo krijgen mogelijke kandidaten een goed idee van wat je precies wil doen in de styled shoot.

Wijzen ze je voorstel af, maak er geen punt van. Misschien hebben ze geen tijd (een wedding professional heeft het altijd druk) of zien ze geen perfecte match in je. Don’t take it personal, als weddingplanner moet je met zulke teleurstellingen om kunnen.

5. PUT TOGETHER A MOODBOARD

Ga aan de slag met Pinterest! Open een bestand in Word of Photoshop en sleep 15 tot 20 afbeeldingen (of meer) naar dit document.

Wat moet er zeker in staan?

  • De stijl van de bruidsjurk
  • Het kleurenschema
  • De sfeer van de styled shoot
  • Lichtinval
  • De locatie
  • Het thema

6. FIND A VENUE/LOCATION

De locatie kan je mee beschouwen als een teammember. Dus ook hier is overweging troef.

Kijk op je lijst van mogelijke plaatsen om te shooten en ga ze dan bezoeken.

Past de locatie bij je thema en je merk?

Spreek dan de manager.

Indien je opteert voor een buitenshoot, bijvoorbeeld in een wei vol prachtige bloemen, probeer er dan achter te komen of het geen privé-terrein is. Misschien zijn er zelfs vergunningen nodig van de gemeente.

O ja –

In ons Belgenlandje is de zon net iets té weinig van de partij om te rekenen op fantastisch weer. Kies daarom ook altijd voor een plan B (een binnenlocatie dus).


Organiseer een smashing styled shoot met ons stappenplan! Vraag ‘m hieronder aan!

*Gelieve volledig in te vullen

Voornaam

Familienaam

7. PUT TOGETHER A TIME PLAN

De puntjes staan nu op de ‘i’!

What’s next?

Stel een gedetailleerd programma op bijvoorbeeld in een Word-document.

  1. Wanneer moet wie waar arriveren?
  2. Van hoe laat tot hoe laat is hun aanwezigheid vereist?
  3. Wat staat er in dat tijdblok te gebeuren?
  4. Voeg alle gegevens van alle deelnemers toe + hun relevante social media kanalen

8. SHOOT WITH THE PUBLICATION IN MIND

This is a big one!

Want –

Je wil natuurlijk dat bruidsmagazines jouw styled shoot plaatsen. Maar jij bent niet de enige. Veel preofessionals uit de wedding industry willen dit. Wil je je kansen op publicatie verhogen, ga op onderzoek uit.

Bijvoorbeeld:

Het ene bruidsblad houdt van foto’s met heel veel details, het andere zoekt eerder naar filmische fotografie.

Wat zo veel betekent dat je (fotograaf) beelden moet maken met het magazine in het achterhoofd.

En hier stopt het niet mee. Doe ook research naar de gemiddelde wachttijd voor een publicatie!

Bijvoorbeeld:

Sommige bruidsmagazines komen uit per seizoen – voor zomerbruiden en voor winterbruiden.

Denk aan wat voor bruidsmagazines wérkt. Kies dan misschien meer voor winterthema, terwijl je shoot in de zomer.

PS: Niet alleen magazines publiceren jouw styled shoots, er zijn ook heel wat bruidsblogs die het zelfde doen!

9. PUT TOGETHER A SHOT LIST

Een shotlist is letterlijk een lijst van welke shots er gefotografeerd moeten worden. Met een shotlist voorkom je dat je achteraf zegt “Verdorie, had ik die foto maar gehad”.

10. CULLING

Jippie!

De fotograaf heeft net een WeTransferke verstuurd. Met. Wel. Honderden. Foto’s.

Nu is het aan jou om nét die foto’s te selecteren die jij gepubliceerd wil zien. Zorg ervoor dat er een herkenbaarheid in zit, een ‘lijn’.

Laat de foto’s een verhaal vertellen!

Anderzijds, geen tientallen foto’s met hetzelfde onderwerp of die op elkaar gelijken, want trop is trop.

Maak een evenwichtige keuze tussen zogenaamde wide shots en detailed shots!

TOPTIP: Deze fase doe je rustig aan! Geen overhaaste beslissingen hier. Maak een eerste, ruwe selectie en neem dan letterlijk afstand (‘Slaap er een nachtje over’). De volgende dag maak je de verzameling kleiner, waarna je weer afstand neemt. Door telkens afstand te nemen, verfris je letterlijk je blik op je beelden!

11. SUBMITTING TO PUBLICATIONS

Heb je goed de publications submission guidelines gelezen van de magazines en blogs waar je op wil publiceren?

Nee!

Aan de slag dan! Want als je de spelregels niet volgt, zou het zo maar eens eventjes kunnen zijn dat je styled shoot zonder meer verticaal wordt geklasseerd. Al is het dan de allermooiste shoot ever.

12. KEEP IMAGES OFF SOCIAL MEDIA

Ik weet, ik weet het! Het is superverleidelijk om meteen Instagram te spammen, als je je beelden hebt.

Niet doen, want de meeste magazines en blogs wensen exclusiviteit, als ze je werk publiceren. Check daarom hun beleid op het gebied van sociale media!

13. SHARE, SHARE, SHARE!

Het is gelukt!

De styled shoot, waar je zo hard aan gewerkt hebt, is verschenen in een blad of op een blog.

Nu mag je ze delen en liefst zo veel mogelijk. Vertel je bruidsparen er over bijvoorbeeld!

Tag de leveranciers die je geholpen hebben op facebook en Instagram. Stuur hen ook alle beelden, zodat ook zij die kunnen delen via hun sociale media. Als zij jou ook taggen, kan dat heel veel nieuwe klanten opleveren voor je wedding business!

PS: Ook wij publiceren graag jouw styled shoot! Contacteer ons voor de voorwaarden.