mintandm

12 januari 2018

Geen reacties

Home Blog Trouwceremonie

Compleet stappenplan voor de trouwceremonie: essentials, huurmateriaal, accessoires

Compleet stappenplan voor de trouwceremonie: essentials, huurmateriaal, accessoires

Hebben jullie gekozen voor een ‘alternatieve’ trouwceremonie in plaats van voor een kerkelijke viering? Fijn. Maar ben je niets vergeten?

Nee, dat ben je niet, want je volgt onderstaande stappenplan voor dé mooiste trouwceremonie ever. Geschreven door onze ceremoniespreker.

Vind en boek de locatie

Het is écht heel belangrijk dat je hier mee begint: met het zoeken naar een locatie, waar je de trouwceremonie wil laten doorgaan. Meestal, maar daarom niet altijd, is het meteen ook de plaats waar je de rest van je festiviteiten plant: de receptie en/of het avondfeest.

Een populaire feestlocatie is vaal al meer dan een jaar op voorhand volzet, dus wees er op tijd bij.

Leestip: Deze feestlocaties raden wij je aan voor een wondermooie plechtigheid

Heb je dé plaats gevonden? Maak dan een afspraak om het één en ander in real life te gaan bekijken. Maak op voorhand een lijst op van vragen die je de mananager of de eigenaar wil stellen. Wij schreven hier al een artikel over!

Leestip: Wij schreven deze handleiding voor het vinden van je droomlocatie

Andere toffe locaties, waarvan wij vinden dat ze heel errug geschikt zijn voor een ceremonie:
Alta Ripa II in Oud-Turnhout

Hof Te Rhode in Diest

Groenatelier Rotsaert

Na het vastleggen van de feestlocatie, moet je op zoek naar een voorganger. Ook hier mee moet je op tijd beginnen – zes maanden op voorhand is niét te laat. Zeker als op een populaire datum trouwt, start je bij voorkeur zelfs vroeger met de zoektocht.
Wij schrijven trouwceremonies op maat, wat betekent dat elke viering volledig van nul wordt gehandcrafted. Dit kost tijd en een stevige planning.
Andere instanties die jouw trouwceremonie kunnen verzorgen zijn Het Huis van de Mens voor vrijzinnige bruidsparen en Rent-a-Priest, voor bruidsparen die wél voor de kerk wensen te huwen, maar niet binnen het instituut ‘Kerk’.

Huur trouwceremonie essentials

Als jullie feestlocatie geen eigen materiaal heeft, zal je je moeten wenden tot een verhuurbedrijf. Electriciteit(skabels), verlichting, tafels, witte klapstoelen of kleinere accessoires zoals een backdrop of een pupiter, je vindt ze bijvoorbeeld bij Decoratieverhuur te Lede en Wetteren.

  • Schrijf je in voor onze mailinglijst en krijg een GRATIS vierdaagse mini-cursus via e-mail!

    * graag invullen




    Dit heb je nodig

    • Een tent
    • Stoelen voor de gasten, voor de voorganger en voor de muzikanten
    • Tafeltjes om bloemarrangementen op te zetten (ook om je bruidsboeket op neer te leggen, zodat je je handen vrij hebt)
    • Een bloemenboog of een backdrop
    • Kaarsen/windlichten en andere decoratie (+ waar ga je die op plaatsen?)
    • Een audiosysteem voor de muziek en/of de voorganger (microfoon en boxen)
    • Een pupiter (spreekstoel)
    • Een rode of een witte loper

    Denk ook aan een bankje voor jezelf en je toekomstige en aan bloemarrangementen voor aan de stoelen, als je dat zou willen (er bestaan van die bloemhaken die je gewoon in de grond kan planten).

    Bereid je voor op de ceremonie

    Wij sturen je een vragenlijst door, die we graag acht weken voor de grote dag terug hebben. Wij beginnen dan met de voorbereidingen. In de laatste veertien dagen in de aanloop naar de trouwdag, spreken wij nog een keertje persoonlijk af.

    Jullie schrijven ondertussen aan de trouwbeloften en eventueel het woordje aan het publiek/ouders en houden met ons contact via Skype, telefoon en mail. Indien er vragen rijzen, horen we die graag! (kan ook via whatsapp!)

    Verzamel de ceremonie extra’s

    • De meeste bruidsparen maken geen volledig programmaboekje, maar een beknopt overzicht van de ceremonie op koeltewaaiers. Je legt ze, voor de viering begint, op de stoelen van de gasten
    • Een gastenboek, als je wenst dat je gasten deze tekenen voor of na de plechtigheid
    • De benodigheden voor het ritueel (als dat er is): meestal in plaats van de ringuitwisseling
    • Ringkussen
    • Bloemenmandje voor het bloemenmeisje

    Voor de gasten

    • Dekentjes of pashmina’s als het koeler is
    • Flesjes water of koeltewaaiers als het zomert
    • Paraplu’s als je geen tent hebt voorzien
    • Shoe protectors: heel handig voor de vrouwelijke aanwezigen, zeker zij met de hoge hakken
    • Slippers, als je ceremonie doorgaat in rul zand of op onbegaanbare grond
    • Insectenspray als je plechtigheid doorgaat aan het water

    PS: Wat met de muziek? Gaan jullie een live bandje vragen, een zanger(es), een duo? Of gaan jullie zélf aan de slag met een playlist? (CD, USB,..). Ook dat mag je niet vergeten!

    Win een wedding consult!

    Elke maand geven wij een online wedding consult weg van 30 minuten. Vragen? Vragen! Aan onze ervaren weddingplanner/ceremoniespreker!

    Schrijf je in!

    * Gelieve helemaal in te vullen

    Familienaam

  • Hoe zelf een trouwceremonie schrijven: 4 dingen die je helpen met het creëren van je Mooiste Moment
    4 creatieve manieren om naar het altaar te 'schrijden': maak een wauw-moment van de intrede van de trouwceremonie